Köp- och leveransvillkor
Följande köp- och leveransvillkor gäller vid beställningar av produkter från Akustikcenter i Stockholm AB:s (nedan ”Akustikcenter”), organisationsnummer 559233-9864, om inte annat skriftligen avtalats mellan enskild konsument (nedan ”Konsumenten”) och Akustikcenter. Villkoren gäller beställningar via Akustikcenters hemsida (www.akustikcenter.se) och genom att genomföra beställningar på denna hemsida förbinder sig Konsumenten till dessa villkor. Konsumenten uppmanas att noggrant läsa igenom villkoren innan beställningar görs. Akustikcenter förhåller sig vid varje given tidpunkt till de regler som följer av tillämplig lagstiftning (däribland Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler) och de villkor som beskrivs nedan.
Köp, priser och orderbekräftelse
Genom att lägga en beställning på www.akustikcenter.se ingår Konsumenten ett köpeavtal med Akustikcenter. För att kunna beställa produkter från hemsida måste Konsumenten ha fyllt 18 år eller har målsmans medgivande. Akustikcenter accepterar inte, enligt svensk lag, kreditköp till personer under 18 år. Akustikcenter förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra Konsumentens beställning (t.ex. om Konsumenten angett felaktiga personuppgifter och / eller har betalningsanmärkningar) och ska då utan dröjsmål informera Konsumenten om detta.
Akustikcenter reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella fel i bild eller skrift, såsom fel i produktbeskrivningar, tekniska specifikationer, priser (t.ex. beroende på justerade priser från leverantör eller valutaförändring) eller felaktiga lagersaldon. Akustikcenter har rätt att när som helst korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen. Om felaktigt pris angetts för en vara kommer Akustikcenter att meddela Konsumenten om detta och invänta Konsumentens godkännande av det korrigerade priset innan beställningen effektueras. För det fall att en produkt i Akustikcenters sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar makuleras köpet. Konsumenten äger då rätt att få sina pengar tillbaka och vid dessa tillfällen kontaktas Konsumenten av Akustikcenter.
När Akustikcenter mottagit en beställning skickas omgående en orderbekräftelse till Konsumenten via e-post. Konsumenten uppmanas att kontrollera orderbekräftelsen och omgående kontakta Akustikcenter om något är oklart. Denna orderbekräftelse gäller som kvitto. I de fall Konsumenten inte får en bekräftelse kan det bero på att en felaktig e-postadress angetts eller att bekräftelsen hamnat i skräpkorgen. Konsumenten uppmanas att kontakta Akustikcenter om en orderbekräftelse inte fåtts inom 24 timmar.
Betalning
I samarbete med Klarna erbjuder Akustikcenter fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning genom betallösningen Klarna Checkout. Så snart Konsumenten är identifierad presenteras information genom Klarna Checkout kring vilka betalningsalternativ som är tillgängliga för den enskilda Konsumenten och det står Konsumenten fritt att välja bland de betalningsalternativ som presenteras.
Vilken information Konsumenten behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan tas vid behov beroende på det betalningsalternativ Konsumenten valt. En kreditupplysning som tas av Klarna påverkar inte Konsumentens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om Konsumenten, t.ex. banker.
Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas användarvillkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Akustikcenters köpevillkor. Vid frågor kring Klarnas betalningsalternativ uppmanas Konsumenten att kontakta Klarnas kundtjänst.
Leverans och frakt
Konsumenten svarar för information som lämnas till Akustikcenter i samband med köp, t.ex. uppgifter om leveransadress. Akustikcenter svarar inte för eventuella problem (såsom utebliven leverans eller återbetalning) som kan uppstå på grund av att felaktig eller bristfällig information lämnats till Akustikcenter. Konsumenten ska stå för de extrakostnader som kan uppstå i samband med felaktig eller bristfällig informationen. Akustikcenter erbjuder två leveransalternativ:
För alla leveranssätt utom hämta i butik levereras normalt ordern inom 1-3 arbetsdagar (lagervaror). För beställnignsvaror är leveranstiden normalt sett 3-7 vardagar, men kan vara längre. Om Konsumenten beställt flera varor, och någon av dem inte finns i lager, så skickas normalt sett hela ordern när samtliga varor åter finns i lager. I vissa fall kan en order av logistikskäl delas upp i flera mindre leveranser. Vid dessa tillfällen belastas dock inte Konsumenten med eventuella merkostnader för frakt. Fraktkostnaden, som baseras bland annat på de beställda varornas vikt och volym, beräknas per automatik i kassan vid beställning.
Konsumenten ansvarar för att uppfylla de krav som leverantören ställer för att kunna leverera varor, t.ex. att någon tar emot och kvitterar på en leverans. I de fall Konsumenten ej är anträffbar vid leverans av dess beställning debiteras denne för de merkostnader som uppstår hänförliga till Akustikcenters administration, frakt, returfrakt och hantering.
Vid leveransförseningar informeras Konsumenten om möjligt alltid om dessa. Konsumenten har vidare alltid rätt att reklamera sitt köp enligt gällande lagstiftning om varor inte erhållits inom utlovad leveranstid och ska då göra så genom att kontakta Akustikcenter. Konsumenten är dock införstådd i att det inte föreligger någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som Akustikcenter åtgärdar inom skälig tid. Vid reklamation p.g.a. försenad leverans ska Konsumenten ge Akustikcenter skälig tid att fullgöra köpet. Om avbeställning görs betalar Akustikcenter tillbaka erlagt köpbelopp (med avdrag för skäliga kostnader) senast 14 dagar efter att avbeställning har inkommit.
Akustikcenter ansvarar för produkter under transporten till Konsumenten. Om skador på en vara skulle uppkomma under transporten ska Konsumenten vända sig till Akustikcenter. Akustikcenter hjälper Konsumenten kring frågor rörande transport och leverans. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till Akustikcenter snarast efter att varorna erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående till leverantören i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Konsumenten ansvarar därför för att inspektera varornas skick snarast efter mottagandet och får inte använda eventuella skadade varor. Varornas emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Ångerrätt, garanti och retur
Konsumentens ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter (gäller ej tillverkningsprodukt, se nedan). Konsumenten har således rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela Akustikcenter om detta inom denna tidsfrist. För produkter som omfattas av ångerrätten gäller att Konsumenten kan bli skyldig att ersätta Akustikcenter för en Produkts värdeminskning i den mån det beror på att Konsumenten hanterat produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om Produkten returneras i använt eller skadat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tagit emot produkten. Akustikcenter betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att Konsumenten önskar nyttja sin ångerrätt. Konsumenten kan dock få vänta tills det som sker första av att Produkten har kommit åter till Akustikcenter eller till dess att Konsumenten har lämnat ett bevis på att Produkten återsänts.
Observera att ångerrätt ej gäller för tillverkningsprodukter eftersom dessa är speciellt tillverkad utifrån Konsumentens specifikationer. Produkten kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans. Om en produkt definieras som tillverkningsprodukt anges detta på avsedd produkts produktsida.
För att använda sig av ångerrätten ska Konsumenten alltid kontakta Akustikcenter innan retur av en produkt. Konsumenten är införstådd i att den, för att få nyttja ångerrätten, senast inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten meddelats, returnerar den gällande produkter till Akustikcenter. Om produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.
Konsumenten står för risken vid eventuella returer och samtliga returer ska ske enligt instruktion från Akustikcenter. Konsumenten står även för alla eventuella fraktkostnader för returer. Generellt sett gäller att varor som hämtats i butik återlämnas i butik medan varor som hämtats hos ombud eller levererats direkt till Konsument returneras via respektive leverantör om inget annat avtalats med Akustikcenter.
Sammanfattning av vad som gäller för Konsumenten kring ångerrätt och retur:
För att möjliggöra en eventuell retur behöver Konsumenten kunna påvisa köp. Akustikcenter rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. Observera att returer inte kan skickas mot postförskott / efterkrav. Dessa hämtas inte ut av Akustikcenter.
Alla Akustikcenters produkter kommer med en garanti på ett år där Konsumenten erbjuds nya delar om denne kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten. Garantin gäller dock inte garantin vid förslitningsskador.
Personuppgifter och integritet
Konsumentens personliga integritet är viktig för Akustikcenter. Utöver personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen (GDPR) följer Akustikcenter alla tillämpliga regler avseende dataskydd. Vissa personuppgifter behandlas med stöd av samtycke, till exempel vid marknadsföring (inbegripet nyhetsbrev och kommunikation). Genom att Konsumenten anmäler sig till nyhetsbrev godkänner denne sådan behandling av personuppgifter.
Akustikcenter använder personuppgifterna endast för marknadsföringsändamål eller i samband med att köp genomförs på www.akustikcenter.se. Akustikcenter samlar in information för att kunna tillhandahålla dess kunder relevanta erbjudanden. Akustikcenter är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som behandlas och kommer inte att sälja eller överföra mottagna personuppgifter till tredje part, vilket innebär att Konsumenten inte kommer att ta emot information från andra företag än Akustikcenter med anledning av de personuppgifter som samlats in från dig.
Behandling av personuppgifter kommer antingen ske för att fullgöra avtalet med dig, med stöd av samtycke (exempelvis marknadsföring och nyhetsbrev) eller för att fullgöra en rättslig förpliktelse (bland annat redovisning). Personuppgifter kommer att lagras så länge som de är nödvändiga för att uppfylla de ändamål för vilka personuppgifterna ursprungligen samlades in.
Konsumenten har ingen skyldighet att tillhandahålla Akustikcenter personuppgifter, men det kan vara en förutsättning för att erhålla varor och tjänster. Konsumenten kan när som helst återkalla sitt samtycke till behandling av personuppgifter för marknadsföringsändamål.
Force Majeure
I händelse av omständigheter som står utanför Akustikcenters skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Akustikcenters förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl Konsumenten som Aros Akustik rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
Tvist
Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med Akustikcenter. Vi följer i övrigt Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Övrigt
Allt innehåll på hemsidan ägs av Akusticenter. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar, vilket innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Akustikcenter.
För frågor kring innebörden av Akustikcenters köp- och leveransvillkor, alternativt frågor kring beställningar, leveranser, ångerrätt, reklamationer eller annat som gäller köp eller beställning, ta kontakt med Akustikcenter på info@akustikcenter.se eller +46 73-697 99 94.
Produkten har blivit tillagd i varukorgen